Zoeken
A44 ondertekening

Vervanging viaducten en brug A44

Op 28 november is het contract voor de vervanging van het Lisserwegviaduct, Hoofdvaartviadust en de Kaagbrug in de A44 getekend. Rijkswaterstaat en VolkerWessels werkmaatschappijen Van Hattum en Blankevoort en KWS werken samen aan dit project en gaven het startsein voor de realisatie van project A44. Hiermee blijft de A44 in de toekomst veilig en blijft de regio bereikbaar.

Vervanging en verbetering 

De A44 verbindt de regio's in Noord- en Zuid-Holland al meer dan 80 jaar. De brug en viaducten in de A44 zijn door de jaren heen steeds meer en met zwaarder verkeer belast. Vanaf eind 2025/begin 2026 vervangen we naast de eerder benoemde viaducten en brug ook het Spoorwegviaduct bij Sassenheim. Dit gebeurt in een vloeiende beweging van noord naar zuid.  

Dit project gaat verder dan enkel vervanging; waar mogelijk worden de kunstwerken breder, overzichtelijker en voorzien van vluchtstroken of pechhavens. Het project bestaat uit twee contracten waarvan de eerste nu definitief is gegund voor een opdrachtsom van 170 miljoen euro.  

A44

Twee contracten 

Mede door signalen uit de markt, heeft Rijkswaterstaat ervoor gekozen het project op te splitsen in twee contracten om zo de risico's beter te kunnen beheersen en hinder te beperken. De brug en viaducten zijn met elkaar verweven en zijn daarom in één contract aangeboden. Het vierde object, het Spoorwegviaduct bij Sassenheim, wordt eind 2025 apart aanbesteed.  

Duurzame ambities 

Rijkswaterstaat wil de vervanging zo duurzaam mogelijk uit laten voeren. De impact op het milieu was dan ook een van de zwaarstwegende criteria bij de beoordeling van de aanbiedingen. Van Hattum en Blankevoort en KWS scoorden zeer goed op dit onderdeel. Er is voor alle onderdelen in het aanbiedingsontwerp voor de meest duurzame oplossing gekozen. Met het plan van de combinatie kregen zij de maximale MKI-score. Ook worden de oude liggers van de A9 hergebruikt voor de Kaagbrug.  

Technische uitdagingen 

Bij het project komen de nodige uitdagingen kijken. Zo moet er gewerkt worden binnen bepaalde ruimtes. Daarom worden er tijdelijke wegen en bruggen aangelegd, ook wel bypasses genoemd, zodat het verkeer op de A44 kan doorrijden en zo min mogelijk hinder ondervindt. Daarnaast wordt er een rekening gehouden met vaarwegen, spoorlijnen en fietspaden die langs de A44 lopen en tijdens het werk zo veel mogelijk beschikbaar moeten blijven.