Zoeken

Veilige, innovatieve ZOAB-randconstructie getest op A58

Afgelopen weekend is de veilige ZOAB-randconstructie van KWS door TNO getest op de A58 ter hoogte van Etten-Leur. De innovatieve constructie van KWS is een bermrandvoorziening van permeabel beton. Met het betonmengsel Bermcrete© van Mebin en de kennis en kunde van KWS op het gebied van dimensionering, ontwerp, uitvoering en afwerking werd KWS afgelopen jaar één van de vier winnaars van de prijsvraag van Rijkswaterstaat voor een veilige bermrandoplossing. De randconstructie werd vorige week aangelegd waarna TNO afgelopen zondag 15 juli kon testen met testauto’s.

WWW.VOOG.NL-559.jpg

Ruim een derde van alle ongevallen op rijkswegen heeft te maken met de berm. Met name bij het tweelaags-ZOAB kent de overgang van de verharding naar de berm vaak een groot en stijl verschil in hoogte. Van de weg geraakte bestuurders kunnen daardoor moeilijk vanuit de berm weer veilig op de weg terug sturen. Daarom schreef Rijkswaterstaat in het voorjaar van 20187 een prijsvraag uit om de markt uit te dagen met goede oplossingen te komen waardoor het asfalt beter aansluit op de zij- en middenberm.

Beton als onderdeel van de berm

KWS kwam met de oplossing om beton toe te passen. Het voordeel van deze oplossing is dat het beton visueel onderdeel wordt van de berm, in plaats van dat de weg met asfalt nog een stuk verder wordt verbreed. Visueel wordt de weg met deze oplossing niet breder. Overige voordelen van de randoplossing met Bermcrete©:

  • snelle verwerking mogelijk
  • zagen van asfalt is niet nodig – het beton vormt zich om de asfaltlagen
  • het past binnen regulier onderhoud – het reinigen van het beton wordt met een ZOAB-cleaner gedaan
  • de rijbaan kan direct na aanbrengen weer worden opengesteld
  • door de open structuur heeft de oplossing geen nadelig effect op de waterafvoer
  • lokale schades zijn eenvoudig te herstellen door de skeletstructuur van het beton
  • de oplossing is 100% recyclebaar voor nieuw permeabel beton of vervanger van primair materiaal in regulier beton

Proefvak op de A58

KWS mag samen met de andere winnaars (Freesmij/Esha Infra Solutions, BAM, Heijmans) de oplossing aan een praktijktest onderwerpen met een proefvak van 300 meter op de A58 tussen Etten-Leur-West (19) en Etten-Leur (18) in de richting van Breda. Zondag 15 juli werden de randen getest op het gedrag van het voertuig bij het af- en weer terugrijden op de weg. Ook worden tests uitgevoerd om de belastbaarheid van de rand te beoordelen en wordt het vermogen om water af te voeren onderzocht.

 

De innovaties die de tests op 15 juli 2018 doorstaan, komen in aanmerking voor een plaats op de lijst van gevalideerde producten van Rijkswaterstaat en kunnen dan in de praktijk worden toegepast.

Technische uitdaging

Op de meeste Nederlandse snelwegen ligt ZOAB vanwege de geluidreductie en waterafvoer. Om het geluidreducerende effect te realiseren is een vrij dikke laag asfalt nodig. Idealiter wordt het hoogteverschil per laag trapsgewijs afgebouwd van wegdek naar berm. Daar is echter in de praktijk niet altijd voldoende ruimte voor. Ook zijn de huidige asfalteermachines nog niet ingericht om een deklaag flauw af te bouwen aan de randen. Vanwege de grootte van de steenslag in ZOAB is dat technisch niet te realiseren zonder verbrijzeling van de steen te veroorzaken.

 

Foto's: © VOOG.nl