Veilig in- en uitstappen bij halte Linnaeusstraat Amsterdam
Samen met Metro & Tram (MET, gemeente Amsterdam) en Light Rail Advies ontwikkelde KWS een halteband waar zowel bussen als trams een toegankelijke instap hebben. De nieuwe haltebanden zorgen ervoor dat de instapspleet van zowel de tram als de bus voldoet aan de toegankelijkheideisen. De banden zijn als proef geplaatst op de halte 1e Van Swindenstraat aan de Linnaeusstraat in Amsterdam (richting Diemen) en worden vanaf vandaag als pilot getest.
Doordat een bus en een tram verschillende instaphoogtes hebben, ontstaat er bij het stoppen van de bus een grote ruimte tussen de vloer van de bus en de halteband. Deze ruimte kan onveilige situaties veroorzaken bij het in- en uitstappen. Door de vormgeving van de nieuwe halteband kunnen nu zowel bus als tram gebruikmaken van dezelfde uitstaphoogte van de halte.
Het idee voor de nieuwe haltebanden komt van MET en is uitgewerkt door Light Rail Advies. Daarna heeft KWS samen met Light Rail Advies gekeken naar mogelijkheden om het product te optimaliseren en is de uiteindelijke productie uitgezet bij MBI. Naast de inzet van de nieuwe haltebanden voert KWS ook alle werkzaamheden voor het herinrichten van de tram en-bushalte uit.
Op vrijdag 4 september gaan de eerste bussen en de museumtram proefrijden langs de halte.