Rotterdamsebaan feestelijk geopend
De Rotterdamsebaan, de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg en de Centrumring van Den Haag, is afgelopen vrijdag 5 februari feestelijk geopend. De opening door minister Cora van Nieuwenhuizen en wethouder Anne Mulder kon online worden gevolgd. Er is nog een week nodig om de weg, inclusief de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel, te openen voor het verkeer. In die dagen wordt onder andere het hele tracé nog één keer nagelopen en hebben de tunneloperators tijd om te wennen aan hun nieuwe werkomgeving. KWS is onderdeel van de combinatie die de bouw van de tunnel heeft gerealiseerd.
VolkerWessels Infrastructuur ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, Vialis en KWS hebben als onderdeel van Combinatie Rotterdamsebaan (een samenwerking met BAM) vijf jaar lang aan het project gewerkt. Ook Volker Staal en Funderingen, HOMIJ Technische Installaties, en vele andere VolkerWessels ondernemingen hebben de afgelopen jaren bijgedragen aan de totstandkoming van het 4 kilometer lange traject.
Specialisten van KWS
Vanuit KWS waren diverse specialisten betrokken. De vestiging KWS Infra Rotterdam-Zwijndrecht en ondernemingen BKB Infra, Julianahaven, Romers Grondverzet, Romers Grondstoffen en Smits Neuchâtel Infrastructuur. Zij waren onder meer verantwoordelijk voor het aanbrengen van de barrier op tracé Rotterdamsebaan, een deel van de leverantie en het aanbrengen van het asfalt, diverse GWW-maatregelen en het aanbrengen van voegovergangen en flexigoten.
Ten behoeve van het passeren van de tunnelboormachine trof Romers Grondverzet tijdelijke maatregelen en zorgden zij voor verontdieping van de Binkorsthaven. Ook werd bodembescherming aangebracht. Bij alle werkzaamheden nam KWS ook diverse verkeersmaatregelen voor haar rekening.
De Rotterdamsebaan is aangelegd om ervoor te zorgen dat Den Haag en de Haagse regio nu en in de toekomst goed bereikbaar blijven. De nieuwe route biedt vooral voor verkeer van of naar Rotterdam, Delft en Ypenburg uitkomst. Met onder meer 450 zonnepanelen die energie leveren voor de bediencentrale en een systeem waarmee een deel van de uitstoot van fijnstof uit de tunnel bij de tunneluitgangen wordt afgevangen, is de Victory Boogie Woogietunnel op dit moment de meest duurzame tunnel van Europa.
Cees de Wijs, CEO VolkerWessels Infrastructuur: “De Rotterdamsebaan is de meest duurzame tunnel van Europa en daarmee ook hét voorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland. Bij alle keuzes die gemaakt zijn in zowel ontwerp als bouw is rekening gehouden met de duurzaamheid van het project en het minimaliseren van de overlast voor de omgeving. Bij dit project hebben we een groot aantal disciplines kunnen inzetten en door samenwerking met een diverse set aan partners kunnen we laten zien waar we in Nederland voor staan: niet alleen een duurzaam eindresultaat maar ook een veel betere ontsluiting van de regio, waarmee de levenskwaliteit van omwonenden en gebruikers wordt verhoogd.”