KWS bouwt mee aan de grootste zeesluis ter wereld in IJmuiden
Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een nieuwe, grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren. Belangrijk daarbij is het bieden van getij-onafhankelijk ruimte aan de steeds groter wordende zeeschepen. Begin 2016 is gestart met de bouw van de zeesluis die 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep wordt. In 2022 is de sluis, met een levensduur van 100 jaar, beschikbaar voor de scheepvaart.
Rijkswaterstaat heeft de bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden, bij de ingang van het Noordzeekanaal gegund aan consortium OpenIJ. Dit consortium bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis. Als onderdeel van VolkerWessels is KWS Infra Amsterdam-Utrecht verantwoordelijk voor de terreininrichting.
Asfalteren op grote hoogte
Het werk dat KWS uitvoert voor de zeesluis is een uitdagende klus, onder andere door het asfalteren op de sluisplateaus. Hier asfalteren wij op grote hoogte, vlak langs open water. Na het asfalteren maken de vletterlieden 24/7 gebruik van de plateaus voor het aanmeren van de schepen.
Werkzaamheden
Deze maand starten wij met de tweede fase van onze werkzaamheden voor de terreininrichting rondom de nieuwe zeesluis. Hier brengen wij de asfaltverharding en slijtlaag aan, plaatsen wij een hemelwaterafvoersysteem met infiltratiekratten, wordt een mantelbuizenstelsel geplaatst en puingranulaat aangebracht. Daarnaast profileren en verdichten wij het zandlichaam en brengen wij de bebording, wegmarkering, scheepvaartmarkering en EPS aan.
Naast KWS is ook Van Kessel Bronbemaling betrokken bij de werkzaamheden. Zij zijn onlangs bezig geweest met het vullen van het buitenhoofd. Je leest er meer over op hun website.