KWS aan de slag: Herinrichting Zeestraat Den Haag
KWS heeft de definitieve gunning ontvangen voor de herinrichting van de Zeestraat in Den Haag. Dit project richt zich op het creëren van een fietsvriendelijke route en het verbeteren van de verkeersveiligheid door de invoering van een 30 km/u-zone. De route is onderdeel van de toeristische en culturele ‘van paleis naar paleis’ route, die loopt van Paleis Noordeinde naar het Vredespaleis.
In de Zeestraat wordt het riool uit 1901 vervangen voor een nieuw riool, waarbij ook de bovengrondse inrichting wordt aangepast. Dit alles voeren wij uit in de binnenstad van Den Haag. Het is een uitdagende omgeving met een aantal ambassades, het Vredespaleis, hotels, universiteit, Beeld en Geluid Den Haag en Panorama Mesdag (museum) rondom het werk. Deze aanpak zorgt ervoor dat de Zeestraat niet alleen veiliger en fietsvriendelijker wordt, maar ook aantrekkelijker voor toeristen en bewoners.
Duurzaam te werk
Duurzaamheid staat centraal in dit project. Dit project is gegund door middel van een Dubotool, een instrument om duurzaamheid meetbaar te maken. In samenwerking met onze leveranciers hebben we onderzocht hoe we materialen op de meest duurzame wijze kunnen aanbieden voor dit project. Door het, met elektrische vrachtwagens, transporteren van asfalt en het afvoeren van betonpuin, het gebruik van HVO100 op graafmachines, en de productie van asfalt te verduurzamen wordt een aanzienlijke CO2-reductie van 50% gerealiseerd. Bovendien worden betonbuizen en straatbakstenen geleverd met HVO100, wat bijdraagt aan de milieuvriendelijkheid van het project.
Deze aanpak zorgt ervoor dat de Zeestraat niet alleen veiliger en fietsvriendelijker wordt, maar ook aantrekkelijker voor toeristen en bewoners.
Uitdaging
De grootste uitdaging ligt bij de kruising Scheveningseweg, Javastraat, Laan van Meerdervoort en Zeestraat, waar diverse werkzaamheden samenkomen. Deze werkzaamheden worden nog in 2024 uitgevoerd. Op de kruising dient het riool te worden vervangen. Verder wordt het kruispunt anders ingericht om het veiliger te maken voor de diverse verkeersdeelnemers. Hiervoor dient ook de verkeersregelinstallatie te worden vernieuwd en moet er een aanpassing plaatsvinden aan de bovenleiding van de tramlijn van de HTM. Voor deze complexe werkzaamheden hanteren we een zorgvuldige planning en uitvoering om de overlast voor de omgeving te minimaliseren.
De werkzaamheden starten op 18 september 2024, de dag na Prinsjesdag, en de oplevering is gepland op 18 juli 2025.