Zoeken

Holland Scherm verduurzaamt Ring Amsterdam

Rijkswaterstaat keurt gebruik van basaltvezelwapening bij A10 Noord goed

Holland Scherm, dochteronderneming van KWS, heeft begin oktober groen licht gekregen om basaltvezelwapening in de geluidsschermen langs de A10 Noord toe te passen. Dit besluit markeert een belangrijke stap in deze vervangings- en renovatieopgave van de geluidsschermen.

A10 Holland Scherm

Rijkswaterstaat is de grootste civiele opdrachtgever in Nederland met een zeer groot arsenaal aan bouwwerken. Met vele decennia aan ervaringen heeft Rijkswaterstaat als aanvulling op de geldende Europese normen ook een eigen Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken (ROK); alles om de veiligheid en kwaliteit te waarborgen voor haar specifieke projecten. Het is dan ook niét toegestaan om gebruik te maken van een alternatief ontwerp, anders dan in de ROK aangegeven. Het toepassen van alternatieve wapening moet dan ook beoordeeld worden door de ROK beheercommissie. 

De CO2 reductie op materiaal alleen al is 250.000 kg. Dit zijn 39 rondjes om de Aarde met een benzine auto die 1:15 rijdt.

Het ontwerp voor de basaltvezelwapening in de geluidsschermen is door VolkerWessels partner Van Hattum en Blankevoort opgesteld. Gezamenlijk hebben Holland Scherm en Van Hattum & Blankevoort de volledige onderbouwing aangeleverd om af te kunnen wijken van de regels met inachtneming dat er minstens gelijkwaardigheid is betreffende de constructieve veiligheid, bruikbaarheid en duurzaamheid. De onderbouwing bestond onder andere uit een aantal grootschalige praktijktesten.

Besparing
Basaltvezelwapening heeft net als traditioneel wapeningsstaal de functie om trekkrachten op te nemen en om robuustheid te geven aan de constructie. Alleen is de milieu impact voor de productie van basaltvezelwapening ongeveer de helft van wapeningsstaal. Een ander bijkomend groot voordeel is dat basaltvezelwapening niet kan roesten wat tot gevolg heeft dat de panelen 40% dunner kunnen, of anders verwoord we besparen 40% beton uit. Hierdoor passen er ook meer panelen op één vrachtwagen met minder transport tot gevolg. 

Dit alles leidt tot een aanzienlijke reductie op de milieu impact. De CO2 reductie op materiaal alleen al is 250.000 kg. Dit zijn 39 rondjes om de Aarde met een benzine auto die 1:15 rijdt. 

Naast de geluidsschermen bij de A10 heeft Holland Scherm, samen met Van Hattum en Blankevoort, ook succesvol basaltvezelwapening toegepast bij de busremise in Breda. Als voorlopers binnen Nederland gaan ze hier ook mee door en delen ook hun kennis met de rest van Nederland. Want verduurzamen doen we met z’n allen!