Innovatief asfaltmengsel KonwéCity Rood toegepast op fietsroute Apeldoorn - Deventer
De auto laten staan en met de fiets naar het werk, forenzen stimuleren om over te stappen van de auto naar de fiets. De Stedendriehoek-gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen werken samen met ondernemers aan een schone toekomst. KWS Infra Zwolle werkt op dit moment, in opdracht van Cleantech Regio, aan het verbeteren van de fietsroute tussen Apeldoorn en Deventer. Vandaag werd het deel van de route in Apeldoorn geasfalteerd met KonwéCity Rood asfalt. Op 15 november vindt de feestelijke opening plaats.
Er zijn meer fietsers dan ooit én er zijn steeds meer (high speed) e-bikes. Meer fietsers met meer snelheidsverschillen, dat vraagt om andere wegen en fietspaden zoals:
- vaker voorrang voor fietsers
- langer een groen verkeerslicht voor fietsers
- bredere fietspaden
- soepelere bochten
- minder obstakels zoals paaltjes in het fietspad
- prettige schuilruimtes langs de route
Energiebesparing door lagere rolweerstand
Naast de zichtbare, fysieke aanpassingen van de route maakt KWS voor de Fietscorridor gebruik van een innovatief asfaltmengsel, ‘KonwéCity Rood’. Een optimale oppervlaktetextuur van dit asfalt resulteert in geluidreductie, energiebesparing en verduurzaming ten opzichte van andere asfaltmengsels.
KonwéCity Rood heeft een lage rolweerstand met de fiets- en autoband en is daardoor een duurzaam alternatief voor traditioneel asfalt. Door de textuur van het asfalt wordt de band minder in trilling gebracht, rolt het vloeiender over het wegdek en gaat daardoor minder energie verloren. Op de KonwéCity Rood-wegvakken ligt de rolweerstand 10% lager dan op andere asfaltdeklagen. Voor fietsers op de fietscorridor tussen Deventer en Apeldoorn betekent dit sneller fietsen en een langere gebruiksduur van de e-bike batterij.
Naast energiesparing heeft KonwéCity als voordeel dat er minder geluid wordt opgewekt als er auto’s overheen rijden. Dit is met name van belang bij wegdekken voor auto’s. Over de voordelen van KonwéCity voor autoverkeer lees je meer op pagina 3 in de Markant van oktober 2017.
Een duurzame weg
Bij traditionele asfaltmengsels die het geluid op de weg moeten verminderen, is er veelal sprake van holle ruimtes in het asfalt. Door het verkeer en verschillende weersomstandigheden kan dit na verloop van tijd leiden tot beschadigingen aan het asfalt. Zo kunnen vuil en water in de holle ruimtes achterblijven, waardoor de geluidsreductie van het wegdek afneemt en steenverlies aan het wegoppervlak ontstaat. KonwéCity Rood heeft door de optimale oppervlaktetextuur een langere verwachte levensduur, namelijk minimaal 10 jaar.