De weg naar circulariteit binnen KWS
In de rijke geschiedenis van 120 jaar KWS zien we in de loop der jaren steeds meer innovatieve ontwikkelingen om duurzamer te kunnen werken. We nemen u mee in wat highlights op het gebied van circulariteit door de jaren heen.
De jaren 70 - de gloei installatie
Zo werd Nederland zich eind jaren 70 meer bewust van bodemverontreiniging. KWS ontwikkelde hiervoor de gloei installatie, waarbij verontreinigende grond bij hoge temperatuur kon worden gereinigd en opnieuw kon worden gebruikt.
De jaren 80 – asfalt volledig recyclen
In de jaren 80 werd er bij de Asfalt Centrale Dordrecht (ACD) een methode ontwikkeld waarmee oud asfalt volledig kon worden gerecycled. De innovatieve medewerkers van de ACD zochten naar een nieuwe productiemanier van asfaltmengsels waarin oud asfalt kon worden gebruikt. Dit gebeurde in de zogenaamde Renofalt molen. Hier werden oude asfaltbrokken verkleind tot mineraal, waarvan onder toevoeging van een verjongingsolie weer nieuw asfalt werd geproduceerd, asfalt met 100 procent regeneratie dus.
De jaren 90 – teerhoudend asfalt milieuvriendelijk hergebruiken
In de jaren 90 ontwikkelde KWS de Finfalt methode om teerhoudend asfalt op een (op dat moment) milieuvriendelijke manier te hergebruiken. In vervolg hierop ontwikkelde KWS in samenwerking met andere aannemers een verbrandingsmethode voor teerhoudend asfalt omdat de teer vanaf 1 januari 2001 uit de keten moest verdwijnen.
2012 – het HERA-System
In 2012 is het HERA-System bij KWS in gebruik genomen, waarbij asfalt op een schonere en milieuvriendelijkere manier wordt gerecycled. Recycling van asfalt gebeurt normaal door een directe verhitting van de grondstoffen. Het HERA-System werkt totaal anders, namelijk door indirecte verhitting van de grondstoffen. Het resultaat is een hoger percentage hergebruik van oud asfalt. Hierdoor is er sprake van een lagere uitstoot van schadelijke gassen en zijn er vrijwel geen geuremissies. Met de HERA kan asfalt drie tot vijf keer vaker gerecycled worden en gaat het asfalt langer mee.
2013 – PlasticRoad
In 2013 werd PlasticRoad bedacht door twee medewerkers van KWS en in 2018 werd ’s werelds eerste PlasticRoad ter wereld neergelegd als pilot. Begin 2020 werd PlasticRoad een eigen b.v. met VolkerWessels en Wavin als aandeelhouders. In mei 2021 was het dan zover: de officiële marktlancering. PlasticRoad is een klimaatadaptieve en circulaire wegconstructie waarbij gerecycled kunststof wordt toegepast als grondstof. PlasticRoad heeft een significant lagere CO2-footprint, mede dankzij de langere levensduur en de daling van transportbewegingen ten opzichte van traditionele wegconstructies. In 2023 veranderde PlasticRoad zijn naam naar Circulinq. Inmiddels is het bedrijf opgeheven.
Vooruit door innovatie
Innovaties zijn een middel om duurzaam en circulair te kunnen blijven werken. De afgelopen 120 jaar heeft KWS laten zien hier het voortouw te nemen en innovatieve ideeën van medewerkers te stimuleren. De duurzame en circulaire ontwikkelingen uit het verleden hebben bijgedragen aan de recentere innovaties. Hier zijn wij als KWS trots op en ook de komende 120 jaar blijven wij innoveren om op een verantwoorde manier circulaire en duurzame infrastructuur te realiseren.